Hoe werkt een agile organisatie?

Hoe werkt een agile organisatie?

De vraag ‘Hoe werkt een agile organisatie?’ laat zich het beste beantwoorden door de verschillen tussen een traditioneel geleide organisatie en een agile organisatie te benadrukken. In dit artikel noemen we de twee belangrijkste verschillen. Je zult merken dat sommige starre processen de omslag naar een agile manier van werken niet eenvoudig maken. Echter, van de aantrekkelijke en klantgerichte voordelen van agile profiteert de hele organisatie. Ontdek de ‘winst’ van agile.
 

Doel van agile werken

Hét voornaamste verschil tussen een bedrijf dat de agile methode heeft omarmd in vergelijking met de traditionele organisatie is het doel. Van oudsher heeft een organisatie bestaansrecht omdat het goed is in wat het doet. De beste producten leveren of een uitmuntende service verlenen.

In de laatste decennia is deze focus bij de traditioneel geleide organisaties verlegd naar omzet, marge en winst. Kortom, rendement, ROI en groei zijn de drijfveren om te bestaan. De investeerders en aandeelhouders zitten toch elk kwartaal op goede cijfers te wachten. Kort door de bocht, zij bepalen doorgaans welke richting een bedrijf opgaat en welke keuzes voor de toekomst worden gemaakt. Natuurlijk richt elke organisatie zich op de kwaliteit van de producten en tevreden klanten, maar de absolute focus ligt bij winst maken. Om die reden lukt het sommige organisaties niet om het hoofd boven water te houden.

Een agile organisatie keert eigenlijk weer terug naar de basisgedachte. Ze gaat niet uit van geld, maar van het creëren van toegevoegde waarde voor de klant. Geld is niet het doel, maar het resultaat van je doel. Een klant die tevreden is met een product of dienst, zal bereid zijn daarvoor te betalen. Daarmee bepaalt de markt welke keuzes je maakt, hoe je visie eruitziet en welke investeringen je doet. Je bent genoodzaakt in te spelen op de veranderende vraag.


Leiderschap bij een agile manier van werken

Een traditioneel geleide organisatie brengt een bepaalde vorm van leiderschap met zich mee. Top-down management: één kopman of -vrouw die als leider de visie bepaalt. Daarnaast de managers die het werk bepalen, vertellen wat de werknemers moeten doen en hen controleren. De medewerkers volgen het beleid van de organisatie, krijgen instructies welk werk ze dienen uit te voeren en in veel gevallen ook nog hoe het uitgevoerd moet worden.

Het tweede verschil zit hem in de rollen van medewerkers. Omdat bij agile werken de focus op klanttevredenheid ligt, moet niet alleen de leider weten wanneer de klant tevreden is, maar iedereen binnen de organisatie. Daarmee krijgt de manager een andere functie. Niet top-down. Hij staat juist middenin een groep medewerkers. Het is zijn taak om ervoor te zorgen dat de medewerkers zonder hindernissen hun werk kunnen uitoefenen.


De Productowner moet ervoor zorgen dat hij op de hoogte is en blijft van de klantwensen. Op basis daarvan geeft hij bij het team aan welke resultaten hij van ze verwacht. Hij is daarin visionair. De medewerkers in het team bepalen vervolgens hoe ze het beste tot dat resultaat komen. De Productowner geeft dus aan WAT er moet gebeuren door het team. Het team bepaalt vervolgens zelfsturend HOE ze dat doen.
 

Verandering naar agile is niet eenvoudig

Samengevat, in tegenstelling tot ‘moderne traditionele organisaties’ is het uitgangspunt van een agile organisatie klanttevredenheid. Winst, omzet en marge zijn niet het doel op zichzelf. Managers staan niet boven maar naast de medewerkers. Gezamenlijk, als team bepalen ze het werk dat gedaan moet worden en de manier waarop ze werken.

Juist deze verschillen maakt omschakelen naar een agile werkende organisatie lastig. De ingebakken hiërarchie en de traditionele bedrijfscultuur, die zeker bij grotere organisaties heerst, zullen hooggeplaatste medewerkers niet zo snel willen opgeven. Waarom zouden zij willen veranderen? Het uitgangspunt van de organisatie, de hele organisatie, moet kantelen van werken voor winst naar werken voor klanttevredenheid. Daarmee moet niet alleen de manier van werken veranderen, ook de rol van de manager en de verdeling van de verantwoordelijkheid moeten op de schop. Soms zelfs in meerdere managementlagen.
 

Van verandering naar Agile wordt iederen beter

Er blijft natuurlijk een aanzienlijk aantal banen bestaan waarin routinewerkzaamheden worden uitgevoerd. Niet alle werknemers kunnen binnen een agile team werken. Wanneer mensen op elk niveau binnen de organisatie betrokken worden en wanneer ze weten en begrijpen waarom ze bepaalde werkzaamheden doen, zullen alle medewerkers met meer passie en plezier te werk gaan.

Wil je meer weten over hoe een agile organisatie is ingericht en hoe een scrum team werkt? Lees ook ons blogartikel over Scrum. Wil je ook met je organisatie overstappen op een agile manier van werken, google dan eens op ‘training agile scrum’. Je vindt diverse opleiders. Voor de beste scrumartikelen kun je bij ons terecht. Heb je een vraag, stuur ons een bericht. We helpen je graag.

Waarom dan toch veranderen? Omdat een ander voordeel van de agile organisatie is dat mensen met veel meer passie en plezier werken. Elk team en individu krijgt veel meer verantwoordelijkheid om zelfsturend en zelflerend te opereren. Bovendien, mensen die met voldoening hun werk kunnen uitoefenen werken doorgaans harder, leveren meer waarde, waardoor ze ook meer waarde kunnen creëren voor klanten. Daar wordt iedereen beter van, de klant, de werknemers zelf én het management.

Wil je meer leren over Scrum?
Neem dan zeker eens een kijkje bij onze online Scrum cursus.



 


 

  Scrumartikelen.nl     12-03-2018 16:16     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Hulp nodig?

Hulp nodig?

Mail naar info@scrumartikelen.nl en we nemen direct contact met je op!